Mažosios Lietuvos
enciklopedija

siuvinėjimas

meninis siuvinėjimas, viena taikomosios dailės rūšių.

siuvinjimas, meninis siuvinėjimas, viena taikomosios dailės rūšių. Klaipėdos krašte buvo paplitęs spalvotas siuvinėjimas kryželiu, o likusioje Mažosios Lietuvos dalyje – siuvinėjimas baltais siūlais. Siuvinėta daugiausia savaitgaliais ir laisvu metu. Nuotakos vestuvėms išsisiuvinėdavo lininę nosinę: ant kampo savo vardą ir vestuvių datą. Tokia nosinė naudota tik per vestuves, o vėliau ją padėdavo į skrynią iki kitų vestuvių. Rankdarbį paveldėdavo duktė, kuri vėl ant kampo siuvinėdavo savo vardą ir datą. Krikšto marškinėliams kukliai išsiuvinėdavo pakraščius ir gausiai išpuošdavo surišimo juostą. Šios juostos siuvinėjimas buvo tvarkingas, tad tilpdavo ir vėliau krikštytų kūdikių vardai bei krikšto datos. Kryželiu kontrastingomis spalvomis siuvinėdavo tautinių drabužių bliuzelių kraštelius, o apykaklę ir rankogalius – baltai. Norėdamos dar puošniau atrodyti kai kurios merginos baltai išsiuvinėdavo priekinę bliuzelės dalį, kuri matosi pro liemenės prakirpimą. Siuvinėdavo įvairiais raštais: mažais, tiesiais dygsniais, plačiomis, didelėmis grandinėlių siūlėmis, eglutės dygsniu, žuvies ašakų ar medelių su šakelėmis raštu, peltakiais ir kita. Mažosios Lietuvos liaudies siuvinėjimo tradicijas savitai pratęsė profesionalus tapytojas Pranas Domšaitis. Keturios XX a. 3 dešimtmečio jo siuvinėtos kompozicijos eksponuojamos Lietuvos dailės muziejaus Prano Domšaičio galerijoje Klaipėdoje. Nedidelio formato dekoratyviuose darbuose plėtojamos būdingos P. Domšaičio tapybos temos – peizažas, kaimo gyvenimo scenos, kartojasi kelionės motyvas, kuris asocijuojasi su bibliniu Bėgimo į Egiptą siužetu. P. Domšaičio siuvinėtos kompozicijos pasižymi plokštuminiu apibendrinimu. Toninis modeliavimas, spalvų kontrastai, skirtingas dygsnių ilgis, tankis ir kryptis kuria ekspresyvų vaizdą, perteikia dinamišką nuotaiką.

L: Erhalten und gestalten. Aktas 120/884; Korsakaitė I. Kai Pranas Domšaitis teptuką keisdavo į adatą // Kultūros barai, nr. 3. 2003.

Iliustracija: Merginų siuvinėjimo kursų Klaipėdoje dalyvės, pirma stovi Anė Simonaitytė / Iš Evos Labutytės rinkinio

Iliustracija: Skarelės kampas, siuvinėtas klaipėdiškių baltu kiauraraščiu, XX a. pradžia / Laisvės Ašmonaitienės piešinys iš žurnalo „Liaudies kultūra“, 1992, Nr. 6

Iliustracija: Siūlų ir audeklų dažymo vadovas, 1882 / Iš Domo Kauno knygos „Mažosios Lietuvos knyga“, 1996