Mažosios Lietuvos
enciklopedija

Rusnės tiltas

kelyje Šilutė–Rusnė per Atmatą į Rusnės salą vedantis tiltas.

Rùsnės tltas, kelyje Šilutė–Rusnė per Atmatą į Rusnės salą vedantis tiltas. Nuo seno į Rusnės salą atvykstantys žmonės per Atmatą kėlėsi valtimis. 1792 amtmonui Brandenburgui valdžia suteikė privilegiją įrengti keltą, nustatė perkėlimo mokestį. 1824 2 km į vakarus įrengtas antras keltas. Jų nepakako: vasarą, kai būrai į savo sodybas gabendavo Rusnės saloje pjautą šieną, prie upės išsirikiuodavo iki 700 vežimų. Keleivių ir krovinių srautas padidėjo 1873 nutiesus Šilokarčemos–Rusnės plentą. 1896 nuspręsta statyti pigesnį pontoninį tiltą. Jam suprojektuoti Šilokarčemos taryba 1898 skyrė 6000 markių. Tačiau paaiškėjus, kad per didesnį potvynį, t. p. pavasarį pajudėjus ledams jį būtų reikėję išardyti, idėjos atsisakyta. 1896–1898 parengti 2 nauji projektai. Abu neįgyvendinti. Tilto statybos klausimas 1902 aptartas Prūsijos landtage, 1911 skirti pinigai naujam projektui parengti (Prūsijos valdžia bei Šilokarčemos apskrities taryba skyrė po 200 000 markių). Tilto statybos darbais rūpinosi Apskrities tarybos nariai – asesorius Potersas, ekspeditorius E. Anckeris, apskrities viršininkas, buvęs Vokietijos diplomatas Kinijoje dr. Petersas. Patvirtinta 1 210 000 markių sąmata. Darbai pradėti 1913 V. Juos vykdė privati Grüneburge registruota firma Beuchelt, vadovavo architektas Knötzeleinas (Knioceleinas). Tiltas perduotas eksploatuoti 1914 X 10. Iškeltas apie 8 m aukščiau vasaros vandens lygio, dailaus silueto, 350 m ilgio, jis buvo gražiausias Klaipėdos krašto tiltas, nusileidęs tik 1907 pastatytam Karalienės Luizės tiltui. Atveriamąją dalį laivams praplaukti kilnojo speciali krante sumontuota elektros jėgainė. Jos galingumas viršijo tiesiogines tilto reikmes, tad čia gaminta elektra apšvietė ir rusniškių namus. Pagerbiant Šilokarčemos apskrities valdytoją – svarbiausią statybos darbų organizatorių, mecenatą dr. Petersą, statinys imtas vadinti Peterso tiltu. Už važiavimą juo žmonės mokėjo mokestį. Jis liko ir po Pirmojo pasaulinio karo: dviračiu važiavusieji mokėjo 5 ct, už varomą gyvulį – 10 ct, važiuojantys vežimu – 25 ct, automobiliu – 1 Lt 25 ct. 1944 spalį Rusnės tiltą. susprogdino besitraukiančios vokiečių kariuomenės pionieriai. Ilgą laiką tenkintasi keltu, 1974 tiltas atstatytas.

Albertas Juška

Iliustracija: Ledlaužiai Atmatoje ties Rusne už Peterso tilto, apie 1930 / Iš Lietuviškosios enciklopedijos t. 1, 1933

Iliustracija: Naujas Rusnės tiltas, 1986