Mažosios Lietuvos
enciklopedija

laivų ir valčių statyklos

laivų ir valčių statybos įmonės.

laiv ir válčių statỹklos. Nedideli laivai ir valtys per šimtmečius statyti daugelyje Mažosios Lietuvos vietovių – pamarių bei paupių gyvenvietėse. Žinomi garsesni vietos meistrai, statę kuršvaltes ir kita. Profesionalios didesnių laivų statybos pradininkai buvo olandai. Prie Kuršių marių buvo trys jų kolonijos (Klaipėdoje, Nemuno žemupyje ir Deimės žiotyse). Jie statė daugiausia plokščiadugnius mažos grimzlės laivus (kuršlaiviai). Tolkiemyje (Aismarių pietrytinėje dalyje) garsėjo lomių statytojai. Nuo XVIII a. jūrinių laivų statybą perėmė išeiviai iš Didžiosios Britanijos. Klaipėdoje dešiniajame Danės krante pirmąją burlaivių statyklą įkūrė škotas Simpsonas. Netrukus šalia jos įkurtos dar 3 burlaivių statyklos. 1919 į Klaipėdą atvykęs inžinierius Paulius Lindenau pradėjo statyti modernius metalinius laivus. 1928 pastatytas pirmasis garinis vilkikas Harald. Iki Antrojo pasaulinio karo Klaipėdoje pastatyta įvairių laivų. Iš jų žymesni: keleivinis Kuršių marios, modernus kruizinis laineris Helgoland. Antrojo pasaulinio karo metais Klaipėdoje statyti minų traluotojai, remontuoti įvairūs karo laivai.

Dar skaitykite: metalo apdirbimo ir mašinų gamybos pramonė, laivų statyba.

Kostas Frankas

Iliustracija: Statomi Kuršių marių žvejybos laivai, XIX–XX a. pradžia. Atvirukas / Iš Evos Banaitytės-Koch rinkinio

Iliustracija: Kuršvaltės statyba Nidoje / Iš MLEA