Mažosios Lietuvos
enciklopedija

Lindenau laivų statykla

laivų statykla Klaipėdoje.

Lndenau laiv statyklà (vok. Schiffswerft Memel-Lindenau und Co, Eisen-und Holzschiffbau, Maschinenfabrik und Giesserei) Klaipėdoje. Lindenau laivų statyklą 1919 Klaipėdos laivų dailidžių kooperacinės bendrovės statyklos vietoje įsteigė Paul Willy Lindenau. Iš pradžių komanditinė bendrovė, nuo 1927 – Lindenau šeimos nuosavybė (pavadinta Paul Lindenau, Ingenieur und Schiffbauer, Memel). 1922 spalį pastatė pirmą Klaipėdoje didelį modernų geležinį jūrų laivą – krovininį garlaivį Cattaro (1424 BRT). Statė buksyrus, baržas, keltus, gelbėjimo laivus, krovininius ir keleivinius garlaivius bei kita. 1927 pastatė keltą Klaipėdos miestas [vok. Stadt Memel., 97 BRT], 1928 – kurortinį motorlaivį Kuršių marios. 1930 Klaipėdos uosto valdybos užsakymu pastatė universalų uosto ledlaužį-vilkiką Perkūnas (169 BRT, 500 AG mašina), 1933 – 2 sraigtų keltą Smiltynė (182 BRT). Be kitų laivų, 1932–1935 pastatė 2 jūrinius buksyrus Sovietų Sąjungai, 4 katerius Lietuvos muitinei. 1938 gegužę nuo stapelių nuleistas didžiausias Lindenau laivų statyklos laivas Helgoland. Antrojo pasaulinio karo metais Vokietijos kariniam jūrų laivynui pastatė 8 minų tralerius (tris M 35 tipo 878 t bei penkis M 40 tipo 775 t talpos). Lindenau laivų statykla turėjo savo elektros jėgainę, liejyklą, kalvę, įvairias specializuotas dirbtuves ir cechus. Gamino garo mašinas ir katilus, medžio apdirbimo mašinas, žemės ūkio mašinų detales, naftos rezervuarus, pramoninius liejinius ir kita. 1924–1925 bandė gaminti (kartu su Varnemündės firma Arado) dviviečius lėktuvus-naikintuvus, bet projektas žlugo, nors bandomojo egzemplioriaus A. F. G. 1 skrydžiai buvo sėkmingi. 1939 Lindenau laivų statykloje dirbo 600, 1943 pabaigoje – 900 žmonių. 1942 ji turėjo 3 didelius elingus, 2 plaukiojančiuosius 2600 t ir 1600 t galios dokus, 60 t keliamosios galios plaukiojantįjį kraną ir kita. 1944 rudenį Lindenau laivų statykla persikėlė į Piliavą, po Antrojo pasaulinio karo Kiel-Friedrichsorte (Vokietija) atnaujino darbą (1953 pastatė pirmą laivą) ir tebeveikia.

Julius Žukas

Iliustracija: Lindenau laivų statykla Klaipėdoje, 2003